ART AND GALLERY
v/Axel Vermehren
Johan Frederik (Frits) Nikolai Vermehren (12. maj 1823 i Ringsted – 10. januar
1910 i København) var dansk maler og professor, far til lægen Frederik Vermehren og
malerne Gustav og Sophus Vermehren.
Opvækst og ungdom
Kårene i Vermehrens barndomshjem var knappe, og allerede som lille dreng måtte
Vermehren gøre gavn i faderens værksted, så han ikke fik så megen tid, som han
ønskede, til at tegne. Lysten dertil øgedes, da han fik lejlighed til at se sit 15 år ældre bysbarn Jørgen Roeds arbejder, men om nogen undervisning i kunstens begyndelsesgrunde blev der ikke tale om, før han i1838 blev optaget som elev på Sorø Akademi.
Her fik han landskabsmaleren Johannes Harder til tegnelærer. Under Harders vejledning gjorde den
evnerige dreng gode fremskridt, og samtidig tegnede han efter naturen på egen hånd, navnlig por-trætter.
Mere og mere voksede hans lyst til helt at vie sig til kunsten, men hans far gjorde vanskeligheder, og først, da Vermehren i 1843 havde taget afgangseksamen og var godt på vej til filosofikum , lykkedes det digteren B.S. Ingemann, som dengang var Akademiets direktør, og som kærligt havde taget sig af den begyndende kunstner, at overvinde faderens betænkeligheder.
København
I 1844 drog Vermehren til København, hvor han straks blev elev af Akademiet og begyndte at arbejde under Jørgen Roed. Efter 3 års studier udstillede han sit første maleri, En Skomager i sit Køkken; det blev købt af Christian 8.og rost af N.L. Høyen; samme år kom foruden 4 portrætter "En Spindekone", dér erhvervedes af Selskabet for Nordisk Kunst. Året 1848 gjorde imidlertid en afbrydelse i hans virksomhed; han deltog som frivillig i det første års felttog i Treårskrigen; længere tillod hans helbred ham ikke at blive ved hæren. Efter sin hjemkomst malede han "Reservesoldatens Afsked fra sin Familie", der på udstillingen 1850 blev solgt til Selskabet for Nordisk Kunst, ved hvis opløsning det overdroges til Kunstmuseet. Billedet virker stærkt ved den dybe og alvorlige vemods-stemning, der hviler over det, og ved den overbevisende sandfærdighed, hvormed figurerne er karakteriserede og følelserne lagt for dagen. Det er formet med stor dygtighed og gennemført med en respekt for detaljerne, der har interesse som vidnesbyrd om det standpunkt, hvortil Vermehren senere i så henseende skulle nå op.
I årene 1851-54 udstillede Vermehren kun et enkelt maleri, men fuldendte netop i denne tid flere af sine vigtigste værker, deriblandt "Hvedebrødsmanden"(1851, Den Hirschsprungske Samling ) og "En jysk Faarehyrde paa Heden"(malet 1853, udstillet 1855). I disse billeder har Vermehren fundet sit egentlige område: den rent objektive og fuldkommen lidenskabsløse skildring af den enkelte figur i den stilfærdigst mulige situation. Særlig i "Faarehyrden" er han nået overmåde dybt i retning af karakteristik; med største klarhed og fuldstændighed er der her gjort rede for den stille, fattige mand med den åndelige indsnævrede synskreds. Billedets poesi hviler i dets dybe, endeløse vemod; også som landskabsskildring står det højt; milevidt følger øjet den mørke, trøstesløse plade, der kun brydes af enkelte lyngknolde, og hvor de levende væsener næsten synes at markere ørkenstilheden endnu stærkere.
Italien
I 1855 rejste Vermehren med Kunstakademiets understøttelse til Italien, hvor han opholdt sig 2 år og malede en del figurstudier, fornemmelig dog interiører, gadepartier fra småbyerne og landskabsbilleder; en kortere tid tilbragte han i Paris, hvor han lærte at beundre, ingenlunde dog at efterligne, de udmærkede franske kolorister og især modtog et mægtigt indtryk af Meissoniers kunst. Af malerierne fra Italien blev flere udstillede, således "En italiensk Hyrdedreng" og "Parti fra Byen Gerano", begge 1858, det sidstnævnte nu i Kunstmuseet; ligesom flere andre af Vermehrens senere arkitektur- og landskabsbilleder indtager det ved sin fine og skønne farveharmoni en fremragende plads i mesterens produktion.
Efter sin hjemkomst vendte Vermehren sig imidlertid atter til de danske emner. I 1858 kom således "En gammel Fisker, som hviler sig ved Stranden"(Museet i Århus), i 1860 2 hovedværker, "En Sædemand"og "Huslig Scene i en fattig Bondestue". Begge disse malerier blev købt til Kunstmuseet; det sidstnævnte hædredes med udstillingsmedaljen. Maleriet "En Sædemand" er det højest vurderede og oftest gengivet arbejde af Vermehren; ikke mindre betydeligt er dog det mindre billede med dets fuldendte behandling af rummet og dets lysforhold og med de kostelig gennemførte figurer året efter købte Museet atter et af hans skønneste værker, "Tiggerbørn i et Bondekøkken", 1862 kom hans prægtige "Parti i Landsbyen Vindstrup", der tillige med "Parti ved Særslev"(1864) og "Det indvendige af en Bondegaard"(1865, Kunstmuseet) hører til hans elskværdigste og med størst finfølelse gennemførte danske Friluftsbilleder. Fra 1862 stammer et af hans mest påskønnede interiører, "En Hestgardist, beskæftiget med at pudse sine Vaaben", der erhvervedes af kong Frederik 7.; hvad der i dette kunstværk særlig interesserede, var den mesterlige, til det yderste detaillerede gennemførelse så vel i farve og stofkarakteristik som i formen.
Samme år som "Hestgardisten" blev malet, foretog Vermehren med Det Anckerske Legat sin anden store rejse, besøgte gallerierne i Holland og gik derpå over Frankrig til Italien. Mellem hans senere komposi-tioner kunne nævnes «En fattig Bondestue ved Middagstid», 1867 (Kristiania Kunstforening), "En ung Dame ved sit Skrivebord", 1879, "En Mand, der stopper sin Pibe", 1882, "En ung Mand fra Midten af det 18. Aarhundrede", 1883, "Besøg hos det gamle Tyende", 1885 (Kunstmuseet), "Skakspillere", 1891 (Nationalmuseet i Stockholm ), og "Bedstefader", 1896. Men fra 1870 har Vermehren dog væsentlig virket som portrætmaler. I dette år var det, han sikrede sig rang som en af fagets ypperste ved det på bestilling af udstillingskomiteen udførte billede af maleren Jørgen Sonne, et kunstværk, som stod lige højt ved sin grundige og åndfulde karakteropfattelse, ved fuldendt tegning og modellering og ved skønhed i foredraget.
For udstillingskomiteen malede han senere ypperlige portrætter af sig selv og af billedhuggeren professor August Saabye; tre af hans fremragende arbejder af samme art, General Jonquiéres', skuespillerinde Anna Nielsens og skuespiller Phisters Portrætter, kom til Museet på Frederiksborg, biskop Fogs til Roskilde Domkirke, mange andre af hans portrætbilleder: Pastor Ferdinand Fenger, Godsejer A. Hage, Dr. Gotfred Rode, professor Frederik Ludvig Høedt osv. - er i privat eje. Endnu efter at være fyldt 80 år fortsatte han sin virksomhed som portrætmaler og viste sig i beundringsværdig grad som herre over de kunstneriske virkemidler.
Allerede tidligt udviklede Vermehren sig til den sikreste og mest korrekte af alle danske tegnere; han erhvervede sig et overordentligt herredømme over lysvirkningerne og stor dygtighed i at samle alt, hvad der forelå ham, til en malerisk helhed; hans foredrag kan være noget uldent -- i de små billeder – eller læderagtigt -- i portrætterne, men udmærker sig altid ved en i vor kunst enestående delikatesse. Hovedtrækket i hele hans produktion er den grundmurede agtelse for naturen i småt som i stort, den lige så skarpe som fint udviklede evne til sanddru og jævn iagttagelse og den klarhed og ædruelighed i skildringen, der stiller ham på en fremragende plads mellem århundredets realister.
Ægtefælle
Den 7. juli 1857 ægtede Vermehren Thomasine Ludvigne født Grüner.
Født:21 dec 1833 i København -
Døbt:23 jan 1834 i Holmens kirke -
Konfirmeret:10 apr 1849 i Ringsted kirke -
Død: 26 feb 1877 i København
Thomasine var et slegfredbarn. Hendes forældre boede sammen, men var ikke gift.
Ved dåben er adressen Holmensgade 173.
Hendes far:
Universitets- og kommunitetsforvalter, justitsråd Thomas Ludvig Grüner (1782-1844) og
Hendes mor:
Elisabeth Petrine Beyer (1808-1863)..
De fik sammen 10 børn:
Johannes Vermehren
Født:3 jul 1858 i København -Død:23 jul 1938 - Beskæftigelse: fuldmægtig i Sparekassen for København og omegn
Note: Bor Johannevej 9 i 1912
Familier: Ida Christine Ingeborg Henriette Larsen
Thora Vermehren
Født:26 dec 1859 i København
Familier:Frantz Peter D. Henningsen
Nikolaj Vermehren
Født:7 mar 1861 i København -Død:13 feb 1925 i København - Beskæftigelse: Direktør
Familier:Anna Amalie Borgen
Gustav Vermehren
Født:28 dec 1863 i København - Død: 2 sep 1931 i København - Beskæftigelse: Kunstmaler, sekretær i Foreningen for National Kunst
Familier: Louise Borchsenius| Frede Christine Funch-Rasmussen
Frederik Vermehren
Født:6 feb 1865 i Vor Frelser sogn, København - Døbt:15 maj 1865 i Vor Frelser kirke - Død:22 jun 1921 i Frederiksberg hospital - Begravet:27 jun 1921 i Vester kirkegård - Beskæftigelse: Dr. Med. overlæge på Frederiksberg hospital
Note: Frederik boede ved sin død på Frederiksberg alle 34.
Familier:Camilla Augusta E. Ranthje
Sophus Vermehren
Født:28 aug 1866 i København -Beskæftigelse: kunstmaler
Familier:Yelva Petrea Sophia Bock Beskæftigelse
Poul Vermehren
Født:20 nov 1867 i København -Død:12 dec 1950 i København -Beskæftigelse: korrespondent
Familier:Ellen Antoinette E. Landgreen
Elisabeth Vermehren
Født:16 sep 1869 i København
Christian Vermehren
Født:10 jul 1872 i København - Død:3 apr 1873 i København
Christiane Vermehren
Født:21 okt 1873 i København - Død:28 jun 1883 i København
Johan Frederik Nikolai Vermehren er begravet på Assistens Kirkegård.
Kilder:
Th. Faaborg bog om Johan Frederik Nicolai Vermehren og Statens Museum for Kunst.