Hele baggrunden.
En vinteraften i 2008 sad jeg som så ofte før på mit hjørnekontor på slottet ”Det store
Kabinet”, bøjet over stakkene af mine dokumenter og sager. Det var blevet sent -
udenfor
hav
de mørket sænket sig helt – og de fleste lys på slottet var for længst slukket. På kontoret var også halvmørkt – kun de små væglamper og
skrivebordslampen (PH) kastede deres
lys-
skær på de smukke paneler,
dørstykket
af Johan
Mandelberg
og loftmaleriet ”Gudinden
Cares
”
af
Benoir
le
Coffre
.
Her - i dette slot – har mennesker levet og arbejdet i århundreder.
Kunne væggene tale, var det værd at lytte. Det er et bygningsværk
med mange tråde til vort lands historie – til sejre, nederlag, svære forhandlinger og beslutninger. Ingen kan undgå at fornemme
historien i dette slot. Når her er gæster, lyder det ofte til chefen, ”du har det smukkeste arbejdssted i landet”. Og det er rigtigt.
Med tiden og den historiske udvikling af dette smukke slot følger renoveringer, istandsættelser og restaureringer. Og selv om Frederiksberg Slot fremstår som en lysene fakkel på toppen af Frederiksberg bakke, så har slottet i sine hovedindgange mistet en smuk og klassisk belysning.
Selvom det daglige lysindfald giver et smukt
spil i Mindehallen og
p
ortrummet
, er der fundet lejlighed til, i meget større grad at
fremhæve og understøtte
æste
tikken
og tilgodese slottets alder og det smukke arkitektoniske udtryk i disse to
rum.
Jeg skitserede derfor mine tanker ned, og drøftede det med min chef, oberst Bertelsen. Da jeg samtidig havde fået den ære at skulle udforme to mindetavler for faldne linjeofficerer siden 1948, fandt chefen det naturligt at vi arbejde videre på en konstruktion til fremtidig loftbelysninger.
Ved rådgivning og samarbejde med slottets bygningssagkyndige, indledte jeg tegninger og konstruktioner for til sidst at få lov til at designe denne klassiske lampe,
der i forhallen giver et harmonisk, æstetisk og klassisk lys, så der i en dæmpet belysning kan findes tid til refleksion over vore faldne familiemedlemmer og kammerater og til en stærkere belysning under de daglige gerninger på slottet .
I hovedporten vil tre af disse lamper danne den fremtidige har-
moniske og ensartede belysning til støtte for den militær vagts løsning af sin
opgave. Ophængningen sker i sammenhæng med en renovering af hele
portrummet
.
Lampen har fået navnet
AAG-lampen
. (Lampen fra Art and
Gallery).
Der blev i alt udfærdiget 6 lamper, hvoraf de 3 sidste pryder Frederiksberg Slots hovedindkørsel fra Roskildevej. Til disse 3 lamper er der ikke lysdæmpning, men de er konstrueret med meget stærke lyskilder, så adgangskontrollen til slottet skærpes.